Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

.. and what about Music Production ? ..








  Η διαδικασία της μουσικής παραγωγής στο στούντιο έχει αλλάξει δραματικά τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Αν κ' οι βασικές αρχές της ηχοληψίας παραμένουν οι ίδιες με αυτές που προ-υπήρχαν εδώ κ' χρόνια, η είσοδος των υπολογιστών στη διαδικασία της στουντιακής παραγωγής έχει επηρεάσει, για τους περισσότερους προς το καλύτερο κ' γι'άλλους προς το χειρότερο, τον τρόπο που το μουσικό υλικό δημιουργείται, ενορχηστρώνεται, καταγράφεται κ' μιξάρεται σήμερα. Βέβαια πάντα, η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση.

  Τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που έχουν αυτές οι αλλαγές στη διαδικασία της μουσικής παραγωγής είναι τα εξής _

1) Η παραγωγή της μουσικής σε οποιαδήποτε μορφή, έχει πλέον γίνει περισσότερο από ποτέ εφικτή για τον καθένα που έχει την ανάγκη να εκφραστεί μουσικά.
--> Ακόμα κ' στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '90, ο μόνος τρόπος που μπορούσε κάποιος να ολοκληρώσει μια μουσική παραγωγή ήταν μέσω κάποιων παγιωμένων μεθόδων που επικρατούσαν στη μουσική βιομηχανία για δεκαετίες. Πέρα από οποιαδήποτε άλλη διαφορά, οι εν λόγω μέθοδοι απαιτούσαν, στις περισσότερες των περιπτώσεων, την εμπλοκή ενός μεγάλου αριθμού ανθρώπων σε όλα τα στάδια της μουσικής παραγωγής.
-->Στις μέρες μας αυτό έχει ανατραπεί αφού με την ευρεία χρήση των υπολογιστών, ακόμη κ' σε οικιακό επίπεδο, ο καθένας έχει τη δυνατότητα να φέρει εις πέρας τμήματα, ή ακόμα σε κάποιες περιπτώσεις κ' συνολικά μια μουσική παραγωγή, ανάλογα βέβαια με το ταλέντο κ' τον βαθμό της μουσικής ''κουλτούρας'' που διαθέτει αλλά κ' το χρόνο που μπορεί να αφιερώσει στη τεχνική γνώση των υπολογιστών.

2) Οι εν γένει δυνατότητες ενός υπολογιστή προσφέρουν τη δυνατότητα σε έναν μουσικό να ακούσει τις μουσικές του ιδέες, στην πρωταρχική τουλάχιστον μορφή τους, χωρίς απαραταίτητα να χρειαστεί να βρει άλλους μουσικούς, να τις ''προβάρει'' κ' στη συνέχεια να τις ηχογραφήσει σε κάποιο επαγγελματικό χώρο. Το γεγονός αυτό κ' μόνο σημαίνει ότι ο μουσικός, ακόμη κ' στο αρχικό στάδιο της σύνθεσης, έχει αποκτήσει μια αυτονομία όσων αφορά στη διαδικασία, αλλά συγχρόνως μπορεί κ' να αποφύγει μία σειρά από έξοδα που μπορεί να αφορούν τους συμμετέχοντες μουσικούς κ' το στούντιο ηχογραφήσεων, τουλάχιστον στην πρώτη αυτή φάση.

3) Η ενορχήστρωση ενός μουσικού κομματιού, είτε σε μορφή pre-production είτε σε τελική μορφή, μπορεί πλέον να δημιουργηθεί μέσα στον υπολογιστή σε midi μορφή, με αποτέλεσμα να είναι δυνατή η δοκιμή πολλών εκδοχών όσων αφορά στη χρήση των ήχων, τη δομή του κομματιού κλπ.

4) Αυτή καθαυτή η χρήση Η/Υ έχει δημιουργήσει νέα μουσικά ρεύματα αφού, πέρα από την ευχέρεια προγραμματισμού των οργάνων μέσω midi μέσα στον Η/Υ κ' σε συνεργασία με τα synths, προσφέρει μία άλλη εξαιρετική δυνατότητα με την εκτεταμένη πλέον χρήση των samplers. Η χρήση των samplers  σε μορφή software ή hardware, ως ενορχηστρωτικά εργαλεία, ως μηχανές δημιουργίας νέων μοναδικών ήχων, ή ακόμη κ' ως εργαλεία μουσικής σύνθεσης, έχει δημιουργήσει έναν ολόκληρο νέο κόσμο μουσικών ρευμάτων κ' στυλ _ hip hop / electro / house / industrial / trance / trip hop είναι ορισμένα από αυτά.

5) Η ψηφιοποίηση των ηχητικών σημάτων, άρα κ' η δυνατότητα της ψηφιακής ηχογράφησης σε συνδυασμό με τους ισχυρότατους επεξεργαστές των Η/Υ κ' τις γιγαντιέες χωρητικότητες των σύγχρονων ψηφιακών αποθηκευτικών μέσων, έχουν εκτοξεύσει τις δυνατότητες ηχογράφησης, ψηφιακής επεξεργασίας κ' μίξης ενός μουσικού υλικού μέσα στον Η/Υ, σε απίστευτα επίπεδα. 


-Στο σύνολό τους αυτά τα χαρακτηριστικά κ' μόνο, επιτρέπουν πλέον στους μουσικούς, τους ενορχηστρωτές κ' τους παραγωγούς να εξαντλήσουν τη φαντασία τους κ' να καταγράψουν τις ιδέες τους με άπειρους νέους τρόπους κ' με μόνο ουσιαστικό όριο τη φαντασία κ΄τις τεχνικές ικανότητες του καθένα από αυτούς.

_ Όπως βέβαια συμβαίνει με όλα τα πράγματα, υπάρχουν κ' οι αρνητικές πλευρές οι οποίες 
προκύπτουν από αυτές τις εξελίξεις-αλλαγές στον τρόπο που παράγεται η μουσική στις μέρες μας. 
  Οι αρνητικές αυτές πλευρές της εξέλιξης έχουνε να κάνουν με τον τρόπο που χρησιμοποιούνται οι νέες αυτές τεχνολογίες. Άλλωστε, οτιδήποτε υφίσταται σαν εργαλείο μπορεί να έχει από την πλέον θετική έως κ' την απόλυτα αρνητική χρήση. Εξαρτάται από τον ίδιο το χρήστη πώς θα χρησιμοποιήσει τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή του. _


  Δεδομένου ότι η εποχή που διανύουμε είναι αν μη τι άλλο συναρπαστική για τους εμπλεκόμενους με τη μουσική παραγωγή, θα μπορούσαμε κλείνοντας να πούμε πως αυτό που σίγουρα χρειάζεται είναι πάθος για το αντικείμενο, φαντασία, αισθητική κ', αδιαμφισβήτητα, προσωπικότητα.







Τζο Γανοπούλου _



(πηγές_ Γ.Σιμάτος/Διαδίκτυο)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου