Ζούμε σε μία εποχή πολυσύνθετων οπτικοακουστικών ερεθισμάτων η οποία όπως είναι λογικό κ' προφανές μας εξοντώνει. Τα πράγματα που εξελίσσονται στη πολιτική, κοινωνική κ' πολιτιστική ζωή έχουνε πάρει αναξέλγκτα γρήγορη τροχιά με αποτέλεσμα να μένουμε όλοι μας θεατές, ιδεολόγοι κ' μη. Η πολυδυάστατη αυτή καθημερινότητα μας φαίρνει αποτελεσματικά αντιμέτωπους με μια ρουτινιασμένη πραγματικότητα, κ' πλέον προτεραιότητα του καθενός είναι τόσο να ξεφύγει από την άγνοια στην οποία άθελά του κ' μη ζούσε επί χρόνια, όσο κ' στο να βρει μια διέξοδο γενικότερα για να ''αναπνεύσει''. Κ' από τη στιγμή που η τηλεόραση έχει καταντήσει πλέον αποπνυκτική, για τους περισσότερους, πιστεύω, από εμάς, επόμενο είναι να στραφούμε προς άλλη κατεύθυνση.
Ήδη παρατηρείται στατιστικά, ότι η πλεοψηφία των Ελλήνων, ενημερώνεται πλέον για τα εξελίσσοντα δρώμενα από τον τύπο κ', κατα κύριο λόγο, από το ραδιόφωνο κ' το ίντερνετ. Μέσω της τεχνολογίας, μπορεί ο καθένας να έχει άμεση πρόσβαση στην επικαιρότητα, με τη μόνη διαφορά ότι μπορεί να επιλέξει ο ίδιος τα γεγονότα που τον ενδιαφέρουν, επ'αορίστου χρόνου. Κ' αυτό δεν τον καθιστά ένα βήμα πιο κοντά στην άγνοια, αλλά ένα βήμα πιο κοντά στην αφύπνιση. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει κ' στο ραδιόφωνο, το οποίο μπορεί βέβαια να προσεγγίσει κάποιος κ' μέσω του ίντερνετ. Άρα θα μπορούσαμε να πούμε πως ραδιόφωνο κ' ίντερνετ έχουνε πλέον μια μικρή σχέση συσχετισμού. Αντίστοιχα λοιπόν, στο ραδιόφωνο οι ειδήσεις εκφωνούνται, στους περισσότερους σταθμούς, σε τίτλους, πράγμα που τις καθιστά κ' πάλι σίγουρα λιγότερο κουραστικές. Εκτός αυτού, μέσω του ραδιοφώνου αποφεύγονται ίσως οι παραπληροφορήσεις που πολύ συχνά συναντάμε στο ίντερνετ. Ο βασικότερος όμως λόγος που μας καθιστά να στεφόμαστε στο ραδιόφωνο είναι κ' ο απότερος σκοπός της ύπαρξής του. Η εκπομπή δηλαδή μουσικής , κατά κύριο λόγο, κ' ύστερα η ενημέρωση.
-Καλό θα ήταν λοιπόν να αναφερθούμε κ' σε μια ιστορική πτυχή του μέσου αυτού_
Στην Ελλάδα ήδη από το 1923 άρχισε μία προσπάθεια εγκατάστασης ραδιοφωνικού πομπού. Οι πειραματισμοί κράτησαν αρκετά χρόνια. Ο πρώτος ραδιοφωνικός σταθμός εξέπεμψε στη Θεσσαλονίκη με ιδιωτική πρωτοβουλία από το ραδιοηλεκτρολόγο Χρήστο Τσιγγιρίδη το 1926, κ' 20 ολόκληρα χρόνια λειτούργησε στη πόλη, μεταδίδοντας τακτικά εκπομπές. Ο πρώτος όμως εθνικός ραδιοφωνικός σταθμός ιδρύθηκε κ' λειτούργησε στην περιοχή των Αθηνών, αφού στις 25 Μαρτίου του 1938 εγκαινιάστηκε από τον τότε βασιλιά Γεώργιο Β', ενώ το 1945 ιδρύθηκε το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (Ε.Ι.Ρ.) που ανέλαβε την ευθύνη λειτουργίας του σταθμού. Αμέσως μετά την απελευθέρωση άρχισαν να ιδρύονται κι άλλοι σταθμοί σε διάφορες πόλεις της χώρας, που υπάγονταν στην δικαιοδοσία του Ε.Ι.Ρ. , καθώς κ' πολλοί στρατιωτικοί σταθμοί, υπό την δικαιοδοσία των ενόπλων δυνάμεων (ΥΕΝΕΔ). Από τα τέλη της δεκαετίας του '70, αρχικά η μπάντα των μεσαίων κ' στη συνέχεια η ζώνη των FM, κατακλύζεται από εκατοντάδες ερασιτέχνες (οι επονομαζόμενοι ''πειρατές'') , που εκπέμπουν πολυποίκιλα προγράμματα, αμφισβητώντας ανοιχτά το ραδιοφωνικό μονοπώλειο της κρατικής ραδιοφωνίας. Ραδιοσταθμό κατασκεύασαν, επίσης, οι φοιτητές του ΕΜΠ κατά τη διάρκεια της εξέγερσης του Πολυτεχνείου κατά της Χούντας, το 1973.
Στα πλαίσια της γενικής εκσυγχρονιστικής προσπάθειας κ' προσαρμογής των δομών στις προδιαγραφές της Ευρωπαί΄κής Κοινότητας, την τελευταία εικοσαετία μόλις, εκσυγχρονίστηκε κ' ο θεσμός της ραδιοφωνίας. Με το νόμο 1730/1987 ιδρύθηκε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου για την ραδιοφωνία κ' την τηλεόραση που λειτουργεί με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας , με έδρα την Αθήνα. Με την Υπουργική απόφαση 14631/Ζ2/2691/29.5.87 καθορίστηκαν οι προ'υ'ποθέσεις κ' οι όροι ίδρυσης ραδιοσταθμών τοπικής ισχύος, από Δήμους κ' κοινότητες. Τέλος με το προεδρικό διάταγμα 25/1988 έχπουμε την ''απελευθέρωση'' της ιδιωτικής ραδιοφωνίας, καθώς τέθηκαν οι όροι ίδρυσης τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών κ' από φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Σήμερα η κατανομή των ραδιοφωνικών συχνοτήτων γίνεται από το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο (ΕΣΡ) .
---> Στη χώρα μας το 2004 έγινε μια προσπάθεια εισαγωγής του DAB (Digital Audio Broadcasting) με απαρχή μια πρωτοβουλία του Δήμου Αμαρουσίου κ' του ιδιωτικού ραδιοφωνικού σταθμού Kiss FM (92.3), όπου κ' επιδιώχθηκε να δημιουργηθεί ο πρώτος ψηφιακός ελληνικός ραδιοφωνικός σταθμός που θα εξέπεμπε σε σύστημα DAB. Η πρωτοβουλία συνάντησε προβλήματα, διότι ο σταθμός δεν είχε λάβει άδεια παροχής υπηρεσιών DAB ούτε είχαν διατεθεί οι σχετικές συχνότητες, με αποτέλεσμα να εκπέμπει σε συχνότητες οι οποίες προορίζονται για στρατιωτική χρήση κ' η εκπομπή προγράμματος σταμάτησε τον Ιούλιο του 2004.
Παρά το γεγονός ότι το πρώτο πείραμα εισαγωγής του DAB στην Ελλάδα δεν ευδοκίμησε, μεγάλοι ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί (ενδεικτικά αναφέρονται Αntenna Radio κ΄ Σκάi) είναι έτοιμοι, τουλάχιστον από τεχνικής άποψης , για την παροχή υπηρεσιών ψηφιακής ραδιοφωνικής μετάδοσης΄σε σύστημα DAB.
-Διαδικτυακό Ραδιόφωνο στην Ελλάδα_
Στη χώρα μας, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, ιστοσελίδα στο διαδίκτυο διαθέτουν 345 σταθμοί, εκ των οποίων οι 112 προσφέρουν ζωντανά (live) το πρόγραμμά τους στους επισκέπτες της ιστοσελίδας τους με τη χρήση streaming technologies.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι , παρά τη μικρή για τα ευρωπα'ι'κά δεδομένα διείσδυση του ίντερνετ στην Ελλάδα, σχεδόν σε κάθε νομό της χώρας μας υπάρχει τουλάχιστον ένας ραδιοφωνικός σταθμός ο οποίος μεταδίδει πρόγραμμα μέσω διαδικτύου. Παραδείγματος χάρην, από την Κρήτη εκπέμπουν 18 σταθμοί, από την Πελοπόνννησο 9, την Μακεδονία 20 κ' τις Κυκλάδες 3.
Η Δημόσια Ραδιοφωνία (ΕΡΑ) έχει, σε σημαντικό βαθμό, αξιοποιήσει τις δυνατότητες του ίντερνετ, μεταδίδοντας όλα τα προγράμματά της από τα έξι ραδιόφωνά της, συμπεριλαμβανομένων κ' των 19 περιφερειακών σταθμών, μέσω διαδικτύου.
Βάσει στοιχείων που έχει στην κατοχή της η ΕΡΑ, καθημερινά το κοινό το οποίο ακούει τα ραδιοφωνικά προγράμματά της ανέρχεται σε 7000-7500 άτομα.
Στην ανάπτυξη του ραδιοφώνου, ως συσκευής, συνέβαλε αποφασιστικά η τεχνολογία των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων. Έτσι, σήμερα, είναι δυνατή η κατασκευή ιδιαίτερα μικρών ραδιοφωνικών δεκτών, τόσο μικρών, μάλιστα, ώστε να ενσωματώνονται σε συσκευές όπως τα κινητά τηλέφωνα. Το ραδιόφωνο παραμένει σημαντικός φορέας τόσο πληροφοριών όσο και μουσικής / ακροαστικής διασκέδασης και η μόνη εναλλακτική λύση για τους ανθρώπους που θέλουν να ενημερώνονται ή να διασκεδάζουν, κάνοντας παράλληλα και κάποια άλλη εργασία, όπως, π.χ., να οδηγούν, να διαβάζουν ή να γράφουν
Τζο Γανοπούλου_
ΠΗΓΕΣ _ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου