<< Τρία ήταν τα μήλα που άλλαξαν την ιστορία του κόσμου : του Αδάμ, του Isaac Newton κ' του Steve Jobs. >>
Η φράση αυτή κυκλοφόρησε την ημέρα του θανάτου του στο internet. Κανείς έως τώρα δεν ξέρει ποιος την πρωτοέγραψε...
Γεγονός είναι ότι το μήλο της Apple συνδέεται με τον Νεύτωνα. Το πρώτο λογότυπο της εταιρείας, σχεδιασμένο σε ''retro - psychedelic'' στυλ του '60, από τον τρίτο συνιδρυτή της αρχικής εταιρείας R. G. Wayne, απεικονίζει τη γνωστή σκηνή με τον επιστήμονα να κάθεται κάτω από το δέντρο κ' το μήλο να πεύτει στο κεφάλι του.
Παρ' όλο που η μιντιακή υπερβολή είναι σύνδρομο της εποχής μας, θεωρούμε ότι οι συγκρίσεις που έγιναν με τον Henry Ford, ως προς την επιχειρηματικότητα, κ' τον Thomas Edison, ως προς την εφευρετικότητα, δεν είναι εν θερμώ, εφήμερες δοξολογίες. Ανατρέχοντας σε αρκετά παλαιότερες εποχές, μπορούμε να βρούμε άλλα ονόματα εφευρετών-εφαρμοστών τεχνολογίας (ή κ' επιχειρηματιών), οι οποίοι με την εφαρμογή των ιδεών τους σε πρακτικές κατασκευές, άλλαξαν τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων κ' μερικές φορές κ' την ίδια τη ροή της ιστορίας.
Βασικό στοιχείο στην περίπτωση του Jobs, είναι ότι ανέπτυξε την τεχνολογία κ' το προϊόν του υπολογιστή (καθώς κ' όλα τα συνακόλουθα προϊόντα των εταιρειών του), ξεκινώντας από μία άλλη οπτική γωνία. Την εποχή που ξεκινούσε η Apple όλοι οι κατασκευαστές υπολογιστών αντιμετώπιζαν ζητήματα σχεδιασμού κ' δυνατοτήτων ενός μηχανήματος : προσπαθούσαν να βρουν λύσεις στην αρχιτεκτονική του hardware. Όμως αυτός είναι ο πρώτος που σκέφτηκε, για πρώτη φορά, πώς να κάνει τον υπολογιστή ''φιλικό ως προς το χρήστη'' (user friendly) .
Η δυνατότητά του να διαβλέπει εμπορικές δυνατότητες σε προϊόντα ή εφαρμογές που κανείς δεν φανταζόταν, αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της προσωπικότητάς του. Παράλληλα, υπήρξε κι ένα εξαιρετικά ανήσυχο πνέυμα. Ο τρόπος σκέψης του γύρω από τον σχεδιασμό κ' την προώθηση των προϊόντων υπήρξε καθοριστικός, τόσο για το προφίλ της Apple, όσο κ' για τις στρατηγικές που επικαθόρισαν την πορεία της. Η εταιρεία ήταν συστηματικά στην πρωτοπορία της καινοτομίας, αλλά συγχρόνως κινδύνεψε με εξαφάνιση αρκετές φορές.
Οι πολυσχιδείς δραστηριότητες του Jobs έφεραν επανάσταση, άνοιξαν νέους δρόμους κ' μετέτρεψαν δεδομένα , στις εξής βιομηχανίες : τους υπολογιστές, τις εκδόσεις, το εντελώς νέο πεδίο των tablets, τα ψηφιακά κινούμενα σχέδια κ' τη μουσική βιομηχανία. Ωστόσο χρειάζεται να διευκρινήσουμε ότι αυτή η διάιρεση είναι αρκετά συμβατική, καθώς όπως αμέσως θα φανεί, πολλά προϊόντα κ' εφαρμογές καταργούν τους παραδοσιακούς αυτούς διαχωρισμούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα : το i-phone, του οποίου η κάρτα ήχου έχει τόσο καλή ποιότητα, ώστε μια ηχογράφησή του μπορεί να χρησιμοποιηθεί επαγγελματικά σε παραγωγή cd.
Το δεύτερο παράδειγμα είναι οι υπολογιστές. Είναι πολύ γνωστό ότι τα ''apple'' δεν χρειάζονται anti-virus. Ο λόγος είναι ότι, σε αντίθεση με τον Bill Gates, o Jobs είχε διαβλέψει την ανάπτυξη της σύνδεσης υπολογιστών σε δίκτυο μέσω του ethernet κ' του internet κ' σχεδίασε τα μηχανήματά του ανάλογα.
Ως προς τις συμβατικές εκδόσεις δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η έννοια του ''desktop publishing'' είναι συνυφασμένη με τα πρώτα μικρά mac. Οι γραφίστες από την πρώτη στιγμή λάτρεψαν την apple κ' ποτέ δεν έπαψαν να χρησιμοποιούν τα μηχανήματά της, παρά το υψηλό τους κόστος.
Κ' το πεδίο των tablets είναι χωρίς αμφιβολία δημιούργημα της Apple. Από την εποχή που εμφανίστηκε το i-pod, εταιρείες όπως η Samsung κ' η Sony έτρεξαν να προλάβουν την ευκαιρία, δημιουργώντας ανάλογα προϊόντα στα οποία συχνά αντέγραψαν ιδέες κ' design. Το ίδιο συμβαίνει κ' με τα κινητά τηλέφωνα_ από το i-phone προκύπτει μια ολόκληρη νέα οικογένεια συσκευών όπως τα androids κ' τα smart phones.
Στα ψηφιακά κινούμενα σχέδια, η εταιρεία Pixar είναι η πρώτη που το 1995 έφτιαξε μια πλήρη μεγάλου μήκους ταινία σε αυτό το μέσον, το πολύ γνωστό ''Toy Story''. Το 2006 η Walt Disney Corporation αγόρασε την Pixar κ' ο Jobs απέκτησε μια θέση στο Δ. Σ. του Οργανισμού.
Όσο για τον τομέα της μουσικής, η πρόσφατη έκδοση του Logic Pro 9 δημιούργησε επανάσταση στη διαδικασία χρήσης κ' παραγωγής. Όπως επίσης καλό θά 'ταν να αναρωτηθούμε εάν το πασίγνωστο Finale, με το οποίο γράφονται κ' σήμερα στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι παρτιτούρες μας, θα είχε δημιουργηθεί χωρίς την ύπαρξη των Macintosh με τα σαφώς καλύτερα γραφικά τους κ' την λογική των πολλών γραμματοσειρών.

Ο Steve Jobs πάντοτε έδινε πολύ μεγάλη σημασία στην αισθητική εμφάνιση κ' στο σχεδιασμό των προϊόντων του. Η μινιμαλιστική εμφάνιση κ' το εντυπωσιακό design είναι το βασικότερο χαρακτηριστικό του προφίλ της εταιρείας. Λιγότερο γνωστό είναι ότι η ίδια φιλοσοφία διέπει την εσωτερική αρχιτεκτονική κ' το σχεδιασμό των μηχανημάτων. Το χαρακτηριστικό αυτό κάνει την πρόσβαση, για οποιαδήποτε επισκευή ή μετατροπή, εξαιρετικά εύκολη.
Η αντίληψη αυτή φαίνεται να προέρχεται, τόσο από την επιχειρηματική του διαίσθηση κ' τα πολλαπλά ενδιαφέροντά του, όσο κ' από τις περιπλανήσεις του στην αντικουλτούρα του '60, την επτάμηνη παραμονή του στην Ινδία το 1974 κ' τη σχέση του με τον Βουδισμό. Σχετικό με αυτή την αντίληψη είναι άλλο ένα, αρκετά ανορθόδοξο, κομμάτι της προσωπικότητάς του_ η εμπιστοσύνη του στη ''διαίσθηση''. Το πόσο σημαντική τη θεωρούσε, φαίνεται από την αρκετά γνωστή ομιλία του προς τους αποφοίτους του πανεπιστημίου Stanford.
Από τις πολλές αναρτήσεις της ομιλίας αυτής στο διαδίκτυο, επιλέγουμε έναν τίτλο, που θεωρούμε ότι καλύτερα συνοψίζει μια ολόκληρη ζωή _ << how to live before you die >> _ Στη ροή των διαδικτυακών πραγμάτων η ομιλία αυτή, που κυκλοφορεί κ' ως κείμενο, μοιάζει σαν ένα τελευταίο αντίο αυτού του περίεργου ''εκδρομέα των 60ς'' προς όλους εμάς.
Τζο Γανοπούλου_ (όποιος θέλει να με υποστηρίξει μπορεί να κάνει έστω ένα κλικ στις διαφημίσεις.Ευχαριστώ)
(Πολύτονον/Google/Youtube)



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου